tasbih Pictures, Images and Photos

Thursday 16 August 2012

Jangan Berhenti Berjuang

..: bismillahirrahmaanirrahim :..




Salam mujahadah kepada pembaca muslimin serta muslimat sekalian. Apa khabar dengan iman dan taqwa kalian ? Sihat sejahterakah mereka atau pun sakit yang memerlukan rawatan ? Jika sakit, segeralah ubatinya dengan memperbaharui iman di dada. Jangan biarkan kesakitan itu melarat sehingga tidak lagi bisa disembuhkan. Jagalah kedua-duanya ini yakni iman serta taqwa kita. Kedua-dua ini sesungguhnya harta yang sangat berharga. Mudah-mudahkan kita semua diberkati serta dirahmati Allah Taala. InsyaAllah.

Mengapakah entri kali ini bertajuk sedemikian ? Ada apa dengan berjuang sebenarnya ? Sebelum entri ini dilanjutkan, suka diri ini menyarankan para pembaca mendengar dahulu nasyid diatas, Sunnah Orang Berjuang.


✿✿ Erti Perjuangan ✿✿

Apakah erti berjuang sebenarnya ? Berjuang dalam erti kata lain bermaksud berjihad pada jalan Allah yakni bersungguh-sungguh memperjuangkan kebenaran fisabilillah. Maksudnya berjuang dalam meninggikan kalimah Allah. Di sini baru kita faham, ajaran Allah atau ajaran Islam itu adalah dari satu kalimah iaitu:

"Asyhadu allaa ilaaha illallah wa asyhadu anna muhammadur rasulullah."

Pintu Islam ialah kalimah syahadah. Maka, siapa yang berjuang bagi meninggikan dua kalimah syahadah agar diterima orang, itulah berjuang.

Oleh hal yang demikian, bagi orang yang sudah syahadah, kita mestilah berjuang agar mereka mengekalkannya manakala bagi orang yang belum syahadah, kita berjuang agar mereka mengucapkannya yakni mengislamkan mereka. Itulah takrif berjuang yang sebenarnya. FirmanNya :

    "Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh)
                      segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan."                         
( Surah Al-Anfal : Ayat 60 )


✿✿ Indahnya Hidup Berjuang ✿✿

Sekarang, kita sudah mengetahui erti sebenar berjuang. Persoalannya, mengapakah kita tidak boleh berhenti berjuang ?

Lihatlah keadaan agama kita sekarang. Betapa sadis sekali keadaan umatnya. Umatnya yang leka lagi lalai dengan nikmat dunia yang sementara. Masing-masing ingin memenuhi kehendak nafsu. Kalimah Allah yang telah diucap  diabaikan. Segala tanggungjawab dan amanah kepada Sang Pencipta terus ditinggalkan. Beginikah cara hidup Islam yang sebenar yang telah diajar oleh baginda Rasulullah SAW ?

Sedarlah. Janganlah terus alpa dengan tipuan dunia. Yang dikejar redha Ilahi bukanlah nikmat duniawi. Ingatlah, berjuang itu satu kewajipan ke atas diri kita yang bergelar muslimin dan muslimat.

Maka, beranikanlah dirimu dengan berjuang agar kita dapat menemukan makna sejati keutuhan serta kemanisan berjuang di jannahNya kelak. Agar kita ketemu kerahmatan Ilahi. Sesungguhnya, betapa Indah hidup berjuang ini.


✿✿ Teruskan berjuang di JalanNya ✿✿

Lihatlah di kanan kiri kita, lihatlah masa lalu kita, sudahkah kita berbakti serta berkhidmat untuk agama kita yang tercinta ini ? Tepuk dada, tanya diri. Cuba renung seketika, berapa banyakkah usaha kita ke arah perjuangan ? Kata sayang Islam, tapi nak berjuang pun, sudah malas dan mengeluh. 

Cuba bayangkan, layakkah diri kita ke jannahNya sekiranya kita masih bermalasan untuk berjuang serta berperang mengalahkan nafsu kita ? Muhasabahlah diri kita. Sesungguhnya berjuang serta berperang di jalanNya adalah satu kewajipan kita. Dari Abu Hurairah R.A. katanya, Rasulullah SAW bersabda :  

"Barangsiapa yang mati dan belum pernah melakukan peperangan,juga tidak pernah tergerak hatinya untuk melakukannya itu-yakni tidak ada 
    keinginannya sama sekali untuk berjihad fisabilillah,maka ia mati        
                     menepati satu cabang dari kemunafikan."                                         
( Hadis Riwayat Muslim )

Teruskanlah berjuang tanpa rasa gerun pada musuh-musuh Islam. Pasti suatu saat kamu akan ketemukan kemanisan serta kenikmatannya. Hiduplah dalam realiti. Berhentilah mementingkan diri sendiri serta berkhayal di siang hari. Sesungguhnya Allah redha dengan hambaNya yang berjuang di jalanNya. Firman Allah dalam kitabNya yang mulia :

"Dan sesiapa yang berjuang (menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia  
  hanyalah berjuang untuk kebaikan dirinya sendiri. Sesungguhnya Allah 
  Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk.
( Surah Al-Ankabut : Ayat 6 )


 

✿✿ Buatlah yang Terbaik, Sesungguhnya Allah BersamaMu ✿✿

Janganlah berputus asa. Sesungguhnya rahmat Allah itu maha luas bagi hambaNya yang bersabar. FirmanNya : 

"Jangan berputus asa dengan rahmat Allah."

Tahukah kita ? kita berjuang ini seolah-olah membawa bakul yang berisi iman, Islam dan ihsan itu lalu menjaja-jajakannya. Kita pergi membawa pesan dari Tuhan untuk menyampaikannya kepada manusia.

Iman itu pula, ia bukan seketul atau sebiji tetapi ia juga merupakan satu bekas yang di dalamnya mengandungi hal-hal yang berkaitan dengan iman yang merupakan 'paket iman'. Di situ ada keyakinan tauhid, aqidah dan sebagainya.

Bila dikatakan Islam, itulah syariat. Syariat pula tentulah banyak. Ada fardhu ain, fardhu kifayah, wajib dan sunat. Ada pendidikan, ekonomi, kebudayaan, dakwah, pentadbiran dan lain-lain lagi. Itulah bungkusan Islam.


Begitu juga ihsan. Di dalam bakul ihsan itu ada ilmu hakikat dan ilmu rasa. Yakni penghayatan kita pada Tuhan seperti rasa takut, redha serta rasa hamba. 

Jadi orang yang berjuang, keluar pagi sampailah petang. Petang baru pulang dengan membawa bakul maknawi yakni kalimah syahadah 'Laa ilaaha illallah, muhammadur rasulullah'. Dalam bakul itu bermacam-macam pula isinya yang terdiri daripada iman, Islam dan ihsan.

Hendak ditamsilkan, orang berjuang itu, ibarat orang yang menjual ikan dan sayur. Pergi dari rumah ke rumah dan berkata : "Mari beli ikan. Mari beli sayur!" Maka orang yang berjuang pun hakikatnya menjaja juga. "Mari beli iman, Islam dan ihsan!"

Oleh hal yang demikian, menjaja dan menjuallah dengan sebaiknya agar mendapat hasil yang lumayan dan terbaik. Teruslah dan teruslah kita menyelusuri, mengevaluasi langkah demi langkah untuk menyampaikan kebenaran tanpa berputus asa kerana Allah itu bersama orang yang benar. 


✿✿ Cintailah Jihad ✿✿

Itulah erti jihad atau berjuang fisabilillah. Selain itu, ia boleh dianggap berjuang menentang jalan syaitan. Mengapa perlu berjuang sampai bunuh orang ? Ledak bom sana sini. Itu syaitan yang ajar. Itu bukan mati syahid tetapi mati sakit. Ketahuilah, berjuang ialah memberi sesuatu yang baik kepada orang lain.

Cintailah jihad untuk menambahkan lagi keimanan serta ketaqwaan kita kepada Allah dan baginda Rasulullah SAW. Ledakkan paradigma jihad kita di jalanNya. Usah takut, usah gentar. Bangkitlah. Usah risau kita akan terjatuh dan terpinggir. Ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamaa kita.

Ubahlah persepsi diri kita yang menyatakan berjuang itu hanya untuk orang yang mana negaranya dalam peperangan. Mujahadahlah dalam berjuang agar kita ketahui bahawa manisnya perjuangan itu. Agar suatu saat kita akan berbangga dengan jihad kita.


✿✿ Ikhlaskan Dirimu pada yang Satu ✿✿

Semoga saatnya nanti kita bisa kembali kepada yang Maha Satu. Berjuanglah untuk itu, berjuanglah dengan usaha yang kita termampu. Janganlah lari dari kenyataan berjuang. Pasti suatu saat, kita akan bergembira dengan hasil usaha kita. Pada saat itu, segala kesusahan dan keperitan akan dilupakan.

Hiduplah dan hidupkanlah perjuangan. Disanalah dikibarkan, disanalah keagungan akan tercipta menyerikan kehidupan yang hakiki. Jangan pernah kita salah ertikan makna perjuangan. Jangan salah mengurai perjalanan serta memilih langkah. Jejakilah kebenaran dengan menghidupkan kalimah syahadahNya yang satu.

Sungguh, hidup itu penuh misteri dan misteri itulah akan menyerikan lagi kehidupan kita di bumi Ilahi.

InsyaAllah, kita akan dapat melihat keindahan, kebesaran dan kebesaran 'Azza Wajalla. Melihat hakikat kebesaran perjuangan itu. Oleh hal demikian, usahlah lagi ragu-ragu dalam berjuang. Jangan pernah takut. Jangan pernah berhenti berjuang. Mudah-mudahan, kita tergolong dalam golongan hamba yang benar disisiNya. Ameen.




Nota Kaki : 

Sila buka dan tengok video di Youtube jika tidak mahu sebarang gangguan bunyi.

Terima kasih atas kerjasama. ^^v






8 comments:

  1. hidup adlah stu prjuangan untuk mnuju ke akhirat,klu di dunia kita dh klah maka di akhirat klak kita jga akan klah....
    hidup adlah seumpama roda yg brgrak..klu kita xbrsdia dlam mghadapi cbaran,mka khidupan kita tdak beerti...
    beristiqamahlah...insyaAllah,syurga mlik kita..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran 'alaa kulli hal.
      InsyaAllah.
      Sama-samalah kita berusaha untuk ke jannah Ilahi. <3
      :)

      Delete
  2. Persiapkan diri dulu sebelum berjuang...
    أقيموا الدولة الإسلام في نفوسكم, تقم في أرضكم

    ReplyDelete
  3. ikhlaskan diri jika ingin berjuang..pejuang yg sejati ialah berjuang kerana Allah dalam menegakkan agamaNya..insyaAllah..entri yg menarik..teruskan usaha enti dalam mentarbiah dan menyebarkan dakwah..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran..
      InsyaAllah dakwah dan tarbiah akan diteruskan dalam bidang penulisan ini...
      ^_^

      Delete
  4. فجاهدوا في الله حق جهاده

    ReplyDelete