Wednesday, 15 August 2012

Disebalik Erti Jodoh Dan Cinta

..: bismillahirrahmanirrahim :..

  


Alhamdulillah, segala puji kepadaNya. Kalau dahulu, diri ini telah kupaskan entri mengenai cinta kepada Sang Pencipta iaitu entri Tentang Cinta. Sekarang insyaAllah, entri bertajuk Disebalik Erti Jodoh Dan Cinta akan dihurai dan dijelaskan secara terperinci.

Sebelum diri ini pergi lebih lanjut mengenai tajuk utama, diharap para pembaca sudah pun mendengar nasyid Cinta Pertama yang didendangkan oleh kumpulan nasyid Far East. Cuba kita semua hayati betul-betul lirik nasyid ini. Nasyid ini mengajak kita mencintai cinta pertama dan cinta utama kita. Siapakah cinta-cinta ini ? Satu persoalan yang agak menarik.

Buat pengetahuan para pembaca, cinta utama sudah semestinya cinta Ilahi yakni cinta kita kepada yang Maha Menyayangi. Bagaimana pula dengan cinta pertama yang dimaksudkan dalam nasyid ini. Cinta pertama di sini bermaksud jodoh kita yang mana disebut sebagai cinta pertama dan terakhir kita. Betapa dalam kan maksud cinta yang ingin disampaikan oleh nasyid ini ?

Ketahuilah bahawa jodoh, rezeki, ajal serta ketentuan kita telah pun ditetapkan oleh Allah sejak ditiupkan roh ke dalam jasad kita. Semuanya telah tertulis lengkap di luh mahfuz. Oleh hal yang demikian, dapat tidat dapat, kita tidak boleh mengubahnya.

Apakah yang diertikan dengan jodoh dan cinta ? Kalau sebelum ini, diri ini telah pun perjelaskan mengenai cinta dalam entri Tentang Cinta. Jadi sekarang tidak perlulah erti cinta didefinisikan lagi. Cuma apakah maksud jodoh ?


✿✿ Jodoh Itu Rahsia Allah ✿✿

Ya, jodoh itu rahsia Allah. Hanya Allah yang mengetahui tentangnya. Sebenarnya terlalu sulit untuk mendeskripsikan serta menjelaskan tentang jodoh. Jodoh itu boleh diibaratkan seperti perasaan sayang yang mana kita sangt memerlukannya untuk meneruskan hidup tapi kita tidak tahu dan tidak sedar bilakah ia hadir.

Jodoh juga seolah-olah seseorang yang penting dalam hidup kita yang dilahirkan sebagai sebahagian daripada diri kita yang mana dipisahkan oleh jarak, waktu, tempat serta keadaannya tidak kita ketahui hingga akhirnya dipertemukan kembali dengannya pada suatu saat. Jadi, tidak mungkinlah sebahagian daripada diri kita itu Allah tentukann tidak tepat dan tidak sesuai kan ?

Maka bersabarlah menunggu cinta dan jodoh dariNya kerana Dia telah menetapkan untuk kita semua pasangan yang ideal. FirmanNya :

               “… Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan…”         
(Surah Adz-Dzariyat : ayat 49)

FirmanNya lagi :

"Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji, dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik. Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)."
(Surah An-Nur : Ayat 26)


✿✿ Jagalah Hubungan denganNya Jika Inginkan Jodoh yang Baik ✿✿

Ingatlah, jodoh di tangan Tuhan dan manusia hanya berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditetapkan oleh Allah. Jika baik hubungan kita denganNya, maka baiklah juga jodoh yang ditetapkan untuk kita.

Kita haruslah yakin bahawa setiap orang sudah ditentukan jodohnya. Maka janganlah takut dan bimbang kita akan kehabisan 'stock'. Tidak perlulah kita terburu-buru ingin menikah hanya kerana mendengar omongan kosong orang lain yang sering merendahkan diri kita kerana masih membujang. Persiapkanlah diri kita serta berusahalah setiap masa untuk menjadi yang terbaik. Yang paling penting ialah luruskan serta perbetulkanlah niat kita hanya keranaNya. Istikharahlah kepada si Dia. Berdoalah padaNya agar diberikan jodoh yang terbaik dan paling sesuai untuk kita.

Ingatlah bahawa menikah itu bukanlah tujuan utama, tetapi gerbang awal kehidupan baru kita bersama pasangan untuk meraih hidup bahagia di dunia dan di akhirat. Yang terpenting ialah redhaNya dan yang dikejar juga ialah mardhatillah. Sabda Rasulullah SAW :

"Apabila seseorang melaksanakan pernikahan, bererti dia telah menyempurnakan separuh agamanya. Maka hendaklah dia menjaga separuh yang lain dengan bertaqwa kepada Allah."
(Hadis Riwayat Baihaqi dari Anas bin Malik)


✿✿ Jagalah Segala Batas Syariat ✿✿

Bagaimana pula keadaan jodoh yang sudah jadi ? Maksudnya, bagaimana kasih sayang yang perlu disuburkan apabila berumah tangga nanti ?

Ingatlah, apabila berkasih sayang kelak, jagalah segala batasan syariat yang ditetapkan olehNya. Sememangnya kasih sayang merupakan antara fitrah terpenting manusia. Hal ini semestinya tidak dapat lagi dinafikan. Namun fitrah ini haruslah dibatasi dengan syariat kerana fitrah sahaja tidak memadai dan tidak mencakupi.

Fitrah ini mesti disuburkan dengan iman, disalurkan dengan Islam serta digemburkan dengan ihsan. Kasih sayang dalam berpasangan mesti didasarkan pada kasihnya kepada Allah. Ia perlu disalurkan mengikut peraturan syariat. Oleh hal yang demikian, barulah kasih sayang itu membuahkan sifat mahmudah seperti sabar, redha, syukur, pemaaf dan lain-lain. 

Persoalannya, apa pula bezanya kasih sayang berpasangan berasaskan fitrah dengan berasaskan iman. Semestinya, kasih sayang berasakan iman lebih tulus, kekal serta punya kekuatan dan ketenangan. Maksud di sini ialah pasangan yang mengasihi pasangannya berasaskan iman akan mengasihi pasangannya tanpa mengharapkan balasan dari pasangannya. Kasih sayang ini lebih kekal di dunia mahu pun di akhirat.

Hal ini demikian kerana dia merasakan Allah yang Maha Segalanya menjadi penjaga, pembela dan pengukuh hubungan kasih sayang antara mereka.


✿✿ Berkasih Sayanglah kerana Allah ✿✿

Deduksinya, cinta dan jodoh yang baik akan datang kepada kita setelah diri kita menjadi yang terbaik. Dengan itu, berusahalah mensoleh serta mensolehahkan diri kita agar mendapat jodoh yang juga soleh dan solehah.

Ingatlah bahawa cinta yang meminggirkan cinta Ilahi ialah cinta yang mundur, rendah mutu kualitinya serta tidak tahan diuji. Binalah cinta 'high class' dan bukanlah cinta 'low class' dengan jodoh terbaik kita. Kata pujangga Melayu :

"Cinta kelas kedua tidak akan dapat menangani perubahan fizikal tetapi cinta kelas pertama boleh serta dapat meningkat
bersama perubahan fizikal."





Nota Kaki : 

Sila buka dan tengok video di Youtube jika tidak mahu sebarang gangguan bunyi.

Terima kasih atas kerjasama. ^^v






9 comments:

  1. senjat yg pling kuat yg kita ada adlah doa dan persiapkan diri.....jgn berhenti doa supaya kita mampu menjga diri kita disamping mempersiapkan diri sblum bertemu jodoh yg Allah telah tentukan tu...:) nice sharing...

    ReplyDelete
  2. syukran jazilan ya ukhtie... input y sgt mmbntu... ^____~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran aidhon laki ya ukht fatin.. ;)

      Delete
  3. Thank You so much!!! Your entry really help me and realize me a lot... Buat lagi entry seperti ini juga ya!!! I really enjoy reading your entry... Gambatte!!! :D

    ReplyDelete
  4. tq... so much.. n entry nie membuatkan saya rasa kuat dengan makna jodoh dan cinta....

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah..sharing ilmu dan membantu mereka yg dlm pencarian pngertian jodoh dan cinta. Manusia yg suka mengejar duniawi dari akhirat. Membeli akhirat dgn wang ringgit. Manusia terlupa perjanjian nya dgn illahi. Sibuk memikirkan soal haram,wajib,sunat,makruh,harus,dosa,pahala... Adakah itu tugas kita dibumi sebagai khalifah Allah? Senewang wenang menjatuhkn hukuman. Itulah akibat islam hanya pada nama dan tanda.. Islam di permukaan dan dasarnya dibuang.. Dlm internet berdakwah. Tp perjalanan pencarian diri sebenar yg perlu dicari melalui guru. Terima kasih kerana menyediakn ruangan ini utk sy coretkn sedikit pesanan. "Manusia adalah rahsiaKu"...

    ReplyDelete