Monday, 13 August 2012

Hati Insani

..: bismillahirahmaanirrahim :..


Nabi Muhammad SAW bersabda :


"Sesungguhnya di dalam setiap jasad anak adam itu ada seketul daging. Jika baik daging itu, maka baiklah seluruhnya. Jika jahat daging itu, maka jahatlah seluruhnya. Ketahuilah daging itu adalah hati."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

Itulah sabda Rasulullah berkenaan hati yang mana setiap insani wajib memilikinya. Betapa pentingnya organ ini. Tanpanya pasti manusia mati. Tanpanya juga pasti kita bukanlah seorang makhluk Ilahi yang digelar insani.

✿✿ Hatimu Ibarat Kertas Putih, Maka Janganlah Cemarinya dengan Dosamu ✿✿

Hati memainkan peranan yang begitu penting dalam bertindak menggerakkan, memberhentikan malah memperelokkan perbuatan tuannya hinggakan Rasulullah SAW bersabda bahawa kebaikan dan kejahatan seseorang itu bergantung kepada hatinya.

Hal ini demikian kerana hati adalah sebagai pusat yang menerbitkan tenaga perbuatan menurut arahannya itu. Sedangkan anggota-anggota lain hanya bertindak serta bekerja sebagai khadamnya. Maka, sudahkah kita bersyukur dengan nikmat ini ? 


✿✿ Hijrahkan Hatimu ✿✿
Betapa hebatnya organ hati ini kerana dengannya kita mampu hidup dan berkhidmat sebagai hamba Ilahi di bumi ini. Subhanallah, segala kekuasaan hanya kembali kepadaNya. 
Tahukah kita bagaimanakah hati yang dikatakan baik itu?

Hati yang baik adalah hati yang sentiasa ingat kepada Allah, mematuhi segala perintahNya serta meninggalkan segala laranganNya. Hati yang baik sudah tentu boleh menyebabkan seluruh badan kita menjadi baik kerana aura sikap mahmudah kita datangnya dari hati.

Bagaimana hati yang dikatakan jahat itu pula ? Hati yang jahat ialah hati yang rosak yang mana telah dikuasai sepenuhnya oleh hawa nafsu dan syahwat yang jahat hinggakan tidak diendahkan lagi segala yang haram itu. Apabila hati rosak, maka rosaklah seluruh badan yang mana boleh menyebabkan bencana bagi diri dan kehormatan seseorang.


✿✿ Jagalah Hatimu kerana Disitulah Jatuhnya Pandangan Ilahi ✿✿

Jagalah hati kita dengan sebaik-baiknya kerana dengan hatilah segala perbuatan kita bermula dan bertindak. Jagalah kesucian hati kita. Janganlah kita cemarinya dengan segala noda dan dosa. Ingatlah Allah selalu kerana hati yang sentiasa mengingatinya pasti tenang.

Perbetulkanlah setiap niat kita hanya keranaNya kerana setiap perbuatan itu bermulanya dengan niat. Jika baik niatnya, maka luruslah amalan serta perbuatannya malah imannya juga. Rasulullah bersabda :



✿✿ Sentiasalah Mengingati Allah ✿✿

Konklusinya, hati adalah raja bagi seluruh anggota badan kita. Jika rajanya baik, maka baiklah sekalian rakyatnya sebaliknya jika rajanya jahat, maka jahatlah juga rakyat-rakyatnya.

Justeru, jagalah hati kita dengan takut kepada Allah. Hal ini demikian kerana di hatilah adanya pusat keyakinan, keimanan serta ketaqwaan setiap hamba yang digelar insani ini kepada Allah, tuhan sekalian alam.

Akhirnya, diri ini selitkan kata seorang yang terkenal yang diberi nama Ibrahim bin Adham mengenai hati ini. Kata beliau :

Hati orang yang beriman adalah bersih seperti cermin kerana syaitan tidak dapat memperdayakannya dengan sesuatu, sebab ia lebih dahulu melihatnya. Tetapi  apabila ia sekali melakukan dosa, Allah campakkan ke dalam hatinya satu tompok yang hitam. Kalau ia bertaubat, hilanglah warna kehitaman itu. Andaikata ia kembali berbuat dosa dan tidak bertaubat, timbullah semula tompokan hitam itu hingga keseluruhan hatinya menjadi hitam. Waktu itu tidaklah berguna lagi nasihat
yang diberikan kepadanya.








10 comments:

  1. marilah kite bersama2 mnjaga hati masing2..krn itu jugak adalah amanah drNYA..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Jagalah hatimu kerana di situlah jatuhnya pandangan Ilahi"
      (:

      Delete
  2. Hanya kita sahaja yang boleh menentukan hati kita diantara yang baik dan yang buruk kecuali datang hidayah dari-Nya :)

    ReplyDelete
  3. kadangII kerana hati, manusia binasa

    ReplyDelete
  4. hatiku selalu menangis bila mengenangkan nikmat ALLAH S.W.T .subhanallah..moga hati ini istiqamah cinta terhadap ilahi &rasulullah saw. :'( terima kasih ukht sbb tulis blog ni.blog ukht benar2 buat saya terharu..

    ReplyDelete