tasbih Pictures, Images and Photos

Tuesday 17 July 2012

Nikmat KaruniaNya

..: bismillahirrahmaanirrahim :..


✿✿Bersyukurlah dengan Segala NikmatNya ✿✿


Salam mujahadah dalam menjaga iman dan islam di dada buat pembaca blog yang kerdil ini. Diharapkan iman kita sentiasa digilap dengan amal soleh agar islam kita sentiasa berkilat. 

Sentiasalah kita beramal soleh selagi kita masih dapat bernafas menggunakan oksigen percuma tanpa perlu dibayar ini. Sudah bersyukurkah kita dengan segala nikmat karunia Ilahi ini ? Tepuk dada,tanya iman dan taqwa kita. 

Berbicara tentang taqwa. Adakah taqwa juga merupakan salah satu nikmat ? Ya, taqwa merupakan nikmat serta hidayah Allah kepada hambaNya yang terpilih di bumiNya ini. Apakah maksud taqwa ? Taqwa ialah menjaga dan memelihara diri dari siksa dan murka Allah dengan jalan melaksanakan perintah-perintahNya, taat kepadaNya dan menjauhi larangan-laranganNya serta menjauhi perbuatan maksiat. 

Baru ku sedar, banyak rupanya tanggungjawab kita untuk menjadi orang yang bertaqwa. Bukan sekadar mengetahui tentang dosa dan pahala sahaja. Bukan juga sekadar berbuat yang makruf dan menjauhi yang mungkar malahan kita perlulah memelihara diri dari jatuh ke kancah penghinaan pada pandangan Ilahi serta taat dan patuh kepadaNya dengan taat yang sebenar-benarnya. Itulah baru taqwa yang sebenar-benarnya. 

✿✿ Qanaahlah Kamu ✿✿


Sedarlah kita semua, bukan senang untuk menggapai syurgawi yang nun indah dan bahagia di sana. Banyak yang mesti dilakukan agar diri dipandang mulia olehNya. Banyak lagi sebenarnya. Sedarlah. 

Sudah bersyukurkah kita dengan segala nikmat karuniaNya ini ? Jikalau belum, maka muhasabahlah diri dengan segera. Begitu banyak sudah nikmat yang kita kecapi selama jantung berdenyut di bumi yang fana ini. Selama kita dapat menghirup udara segar nan percuma ini. Sentiasalah kamu bersifat dengan sifat qanaah.

Hitunglah diri sendiri. Hisablah diri sendiri sebelum diri dihisab Ilahi. Berapa kalikah kita mengucapkan kata syukur Alhamdulillah dalam waktu sehari ? Dalam masa 86400 saat yakni sehari semalam ? Teruknya diri. Alpanya kita kepada Pencipta. Hanya boleh dihitung jari sahaja kata syukur yang kita ucapkan. Ya Allah. Berdosanya aku kerana terlalu alpa kepadaMu. 

Berubahlah. Carilah penyelesaian diri agar diri tidak menyesal di kala nafas kehabisan. Di saat malaikat Izrail datang memanggil dan mencabut nyawa dari sekujur jasad. Carilah sebelum terlambat. Sebelum diri dihisab dan dipanggil datang mengadap Ilahi di Padang Mahsyar nanti. Mudah-mudahan, kita semua bakal menerima segulung ijazah amalan dengan tangan kanan di akhirat kelak yakni tergolong dalam golongan Ashaabul Yameen dan bukanlah golongan Ashaabusy Syimaal. InsyaALLAH. 

No comments:

Post a Comment